ارتقا بهره وری مراکز خرید با تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

تاثیر تجارت الکترونیک در مراکز خرید

تجارت الکترونیک یک ابزار کارآمد و موثر در کلیه تجارت های دنیای عصر حاضر می باشد.
بصورت کلی دنیای تجارت از بازارهای سنتی به سمت بازارهای نوین و فضاهای مجازی رو به رشد است که این امر باعث استفاده از ابزارها و قابلیت های کارآمدتر برای رشد و پیشرفت همه صنایع را در بردارد.
در عصر حاضر همه چیز در حال تغییرات بسیار سریع و یا به زبان کامپیوتر آنلاین شده است.
در چند روز اخیر در کشور عزیزمان ما برای اولین بار نمایشگاه بهره وری مراکز خرید را داشتیم که این موضوع نشان دهنده اهمیت راه اندازی و ارتقا بهره وری برندها در داخل کشور ما با توجه به شرایط سخت و دگرگون شده بازار کنونی است.
جالبه که اینترنت و اپلیکیشن های اجتماعی بصورت کلی تبلیغات و معرفی کالاها را به روش های جدید متحول کرده که از دید بسیاری از کارشناسان ترکیب ابزارهای تجارت الکترونیک مانند سایت, اپلیکیشن, سئو, crm و ابزارهای فروش و برندینگ این پروسه رو به رشد را با موفقیت روز افزون روبرو کرده است.
جالبه که ما در ایران بخاطر عواملی چون مالکین دولتی, مالکیت گرایی و سیستم های شخصی مالکین درب های ترقی و ورود بسیاری از تکنولوژیهای مدرن و افراد متخصص را بسته یا نیمه باز گذاشته ایم که این موانع باعث رکود و تنزل هر چه بیشتر بازار فروش کالا و افزایش کاذب اجازه ها و هزینه های صاحبین برند شده است.

 

اما راه چاره چیست؟

  • اولین راه برون سپاری مدیریت راه اندازی مراکز تجاری به گروه های متخصص و افراد کارآمد درین حوزه با اختیارات کامل است. در وضعیت کنونی فقط تخصص و افراد متبحر در این حوزه میتوانند این چرخه بازار را که هر لحظه امکان راکد شدن آن است به حرکت در آورند.

  • دومین راهکار استفاده از ابزار جدید تجارت الکترونیک و ادغام گروههای متخصص این 2 شیوه می باشد که با افزایش آگاهی و شناخت طرفین نسبت به موضوعات رشد چشمگیری در بازار متحول شده حال خواهیم داشت.
  • سومین راهکار متعادل کردن نسبت درآمد برندهای ایرانی و اجاره و هزینه های آنها می باشد که با توجه به رویکرد ارزش افزوده ملک در صورت راه اندازی آن مجموعه خرید و استفاده مالکین از مشاوره گروه های متخصص و بازگذاشتن دست آنها در پیاده سازی برنامه های میان مدت و طولانی مدت آنها این داستان با خوشی ادامه پبدا خواهد کرد.

برای چرخاندن این چرخه در عصر تحول و سرعت که در آن هستیم نیاز به همکاری و همدلی مالکین با پیمانکارها و مشارکت پیمانکارها با گروه های با تخصص تجارت الکترونیک و ابزارهای مجازیست که امید است با یاری حق تعالی بتوانیم هر روز در جهت رشد تجارت و کار آفرینی در این مرز و بوم کوشا باشیم.

خرده فروشی در برابر تجارت الکترونیک

به بیانی ساده خرده فروشی و تجارت الکترونیک شبیه به هم می باشند.خرده فروشی و تجارت الکترونیک وقتی اتفاق می افتد که کالایی فروخته می شود با این تفاوت که تجارت الکترونیک در بستر اینترنت اتفاق می افتد.خرده فروشی از طرق مختلف قابل انجام  می باشد.خرده فروشی شامل یک مغازه ساده,مرکز خرید ,فروشگاه خواروبار فروشی,شخص به شخص یا حتی از طریق ایمیل می باشد.

از طرف دیگر تجارت الکترونیک به تراکنشات مالی از طریق اینترنت اشاره میکند.

امروزه بازرگانان در جایی بین خرده فروشی و تجارت الکترونیک در تردید هستند.

خرده فروشی از طریق چند کانال(Omnichannel Retail)

omnichanell-retail

 

فروش آنلاین در دهه اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و اقتصاد خرده فروشی ها رونق گرفته است.فروش آنلاین به کسب و کار ها کمک کرده است که عادت های خرید مشتری را بررسی نمایند.در خرده فروشی چند کاناله هدف این است که تجربه ای یکپارچه,مستمر بدون توجه به کانال انتخاب شده توسط مشتری (یا بدون توجه به تغییر کانال توسط مشتری ) اتفاق افتد.

عملیات های چندکاناله به تجربه خرید مشتری تمرکز میکنند.سناریوی زیر در خرده فروشی چند کاناله اتفاق می افتد:

  1. مشتری به وبسایت شرکت مراجعه کرده محصولات را بررسی می نماید و محصول مورد نظر خود را پیدا میکند.
  2. این محصول به عنوان محصول موجود در انبار است پس مشتری این محصول را به لیست علاقه مندی های خود اضافه مینماید و پس از آن به سمت فروشگاه رانندگی میکند.
  3. پس از رسیدن به فروشگاه,علاقه مندی مشتری توسط کارکنان در تبلت مشاهده شده و در انبار کالای مورد نظر پیدا میشود.
  4. در نهایت مشتری خرید خود را نهایی کرده و پس از تجربه ای لذت بخش به خانه برمیگردد.

در این سناریو هیچ مرحله اضافه و اطلاعات غلطی وجود ندارد.مشتری در این روش دقیقا کالای خود را به روش دلخواه خود دریافت میکند.

برای بسیاری از شرکت ها خرده فروشی های چند کاناله قدم منطقی بعدی برای افزایش فروش , ارتقا ارتباط با مشتری , افزایش درآمد می باشد.

خرده فروشی چند کاناله روش هایی است که فروش از چندین کانال مختلف میتواند انجام شود. این متد برای مشتری ها تجربه خرید ساده و آسان را فراهم میکند.این متد به مشتری اجازه میدهد که از طریق لپتاب,تبلت,گوشی یا به صورت فیزیکی از فروشگاه خرید کند. 

یکی از جنبه های جذاب خرده فروشی چند کاناله این است که به شرکتها اجازه میدهد مشتری را بهتر درک کنند و به مشتری, کالا و سرویسی که متناسب با نیاز مشتری هست را ارائه کنند.

این اطلاعات برای راهنمایی کردن مشتری ها در جهت خرید بعدی آنها بسیار کمک میکند در عین حال مشتری ها در این روش احساس استقلال و خود مختاری دارند.

مشتری ها ممکن از طریق لپ تاب یا گوشی محصولات فروشگاه را از وبسایت نگاه کنند و اجناس داخل انبار را خریداری کنند و هزینه کالا را آنلاین پرداخت کرده و برای تحویل کالا به فروشگاه مراجعه نمایند.

موارد زیر از مزایای خرده فروشی چند کاناله می باشد:

  • موثرتر و کاراتر 
  • جمع آوری اطلاعات کاربری پیشرفته
  • ادغام تحلیل داده ها و ارتباطات

آینده خرید حتما دیجیتال خواهد بود ولی با چیزی که الان میبینیم تفاوت چندانی نخواهد داشت.نکته مهم که باید به یاد داشته باشیم این است که هر طور خرید کردن تغییر میکند این موارد اهمیت خود را دارند:

  • داده ها و تحلیل داده ها
  • یک رابطه شخصی سازی شده با مشتری هایتان
  • ساده سازی مدیریت کسب و کار

 

در مقالات بعدی به اهمیت استراتژی طراحی crm در خرده فروشی های چندکاناله خواهیم پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *